Zmiany w przepisach morskich
Rok 2023 był rokiem wdrożenia długo oczekiwanych przepisów dotyczących wskaźnika efektywności energetycznej statków (EEXI) i wskaźnika intensywności emisji dwutlenku węgla (CII), których celem jest optymalizacja efektywności energetycznej statków i redukcja emisji gazów cieplarnianych. Wdrożenie tych przepisów pokazuje zaangażowanie sektora morskiego w ochronę środowiska poprzez przyjęcie bardziej zrównoważonych praktyk i podkreśla rolę branży w łagodzeniu zmiany klimatu.
Rozporządzenie wchodzące w życie z dniem 1 grudnia 2023 r
Zmiany w kodeksie IMSBC (06-21) – MSC.500(105)
Aktualizacje Międzynarodowego Morskiego Kodeksu Stałych Ładunków Masowych (IMSBC), które obowiązywały na zasadzie dobrowolności od 1 stycznia 2023 r., wejdą w życie 1 grudnia 2023 r. Obejmują one między innymi następujące zmiany:
- Zmieniono definicję ładunków grupy A, aby oprócz „upłynnienia” uwzględnić „dynamiczną separację”.
- Nowe definicje są następujące: Separacja dynamiczna oznacza zjawisko tworzenia się ciekłej zawiesiny (wody i drobnych cząstek stałych) nad materiałem stałym, w wyniku czego powstaje efekt swobodnej powierzchni, który może znacząco wpłynąć na stabilność statku.
- Grupa A obejmuje ładunki, które stwarzają zagrożenie ze względu na wilgoć, która może spowodować upłynnienie lub dynamiczną separację, jeśli są transportowane przy zawartości wilgoci przekraczającej dopuszczalną wilgotność przewoźną.
- W Załączniku nr 1 (indywidualny wykaz stałych ładunków masowych) wprowadzono następujące zmiany:
Nazwa przewozowa ładunku masowego (BCSN) Grupa Zagrożenie
NAWÓZ NA BAZIE AMONU C –
NAWÓZ NA BAZIE azotanu amonu B MHB (OH)
POZOSTAŁOŚCI ZAWIERAJĄCE OŁOW A i B MHB (TX i CR)
SUPERFOSFAT (potrójny, granulowany) B MHB (CR)
Ładunki usunięte z wykazu stałych ładunków masowych:
Nazwa przewozowa ładunku masowego (BCSN) Grupa Zagrożenie
NAWÓZ NA BAZIE AMONU C –
SUPERFOSFAT (potrójny, granulowany) C –
IMDG Code
Regulamin obowiązujący od 1 stycznia 2024 r
Poprawki do kodeksu IMDG (41-22) – MSC.501(105)
Aktualizacje Międzynarodowego Kodeksu Morskiego Towarów Niebezpiecznych (IMDG), które obowiązywały na zasadzie dobrowolności od 1 stycznia 2023 r., wejdą w życie 1 stycznia 2024 r.
Poprawki te są zgodne z aktualizacjami Zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie transportu towarów niebezpiecznych, wydanie 22, które określają zalecenia dla wszystkich rodzajów transportu.
W oparciu o te zmiany od 1 stycznia 2024 r. będą obowiązywać również następujące zmienione okólniki:
- Zmienione zalecenia dotyczące bezpiecznego stosowania pestycydów na statkach mające zastosowanie do fumigacji jednostek transportu ładunków (MSC.1/Circ.1361/Rev.1) oraz
- Zmienione procedury reagowania kryzysowego dla statków przewożących towary niebezpieczne (Przewodnik EmS) (MSC.1/Circ.1588/Rev.2).
Prosimy o zapoznanie się z dokumentami źródłowymi.