Procedury notyfikacyjne dotyczące zmian RID/ADR/ADN 2025 zostały zainicjowane przez odpowiedzialne organy międzynarodowe (sekretariaty OTIF i ONZ). Zgodnie z przyjętymi zasadami wystosowano odpowiednie powiadomienia kierowane do państw członkowskich i umawiających się stron.
W komunikacie Sekretarza Generalnego OTIF w sprawie zmian w Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) z dnia 1 stycznia 2023 r. stwierdza się, że zgodnie z art. 35 § 3 COTIF zmiany wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. pierwszego dnia szóstego miesiąca następującego po niniejszym zawiadomieniu, tj. z dniem 1 stycznia 2025 r., „chyba że jedna czwarta państw członkowskich zgłosi sprzeciw zgodnie z art. 35 § 4 COTIF w terminie czterech miesięcy od dnia niniejszego zawiadomienia”.
W zakresie transportu drogowego i rzecznego istnieją również odpowiednie zawiadomienia Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych z dnia 1 lipca 2024 r. dotyczące zmian ADR i ADN 2025, przy czym termin na wniesienie sprzeciwu kończy się trzy miesiące po powiadomieniu, tj. 1 października 2024 r. (C.N.217.2024.TREATIES-XI .D.6 dla ADN i C.N.218.2024.TREATIES-XI.B.14 dla ADR). Proponowane zmiany ADR nie mogłyby wejść w życie, jeżeli w terminie sprzeciwu co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron lub pięć z nich, jeśli jedna trzecia przekracza tę liczbę, powiadomi Sekretarza Generalnego o pisemnym sprzeciwie do proponowanych zmian w ADR. Nic nie zapowiada takiej aktywności.
Przypomnijmy, że w Polskiej praktyce zgodnie z Konstytucją RP dopiero fakt opublikowania oświadczenia rządowego o przyjęciu dokumentu jest podstawa dla obowiązywania tych wersji przepisów. Wypada przypomnieć, że okres przejściowy, pozwalający na stosowanie odpowiednio RID/ADR/ADN z 2023 roku po 1 stycznia 2025 roku jest w NOWEJ a nie w starej wersji tych przepisów.