Historia bezpieczeństwa 6 grudnia 1917 roku Halifax

AktualnościWypadki

W tym dniu w porcie w Halifaksie (w kanadyjskiej prowincji Nowa Szkocja) zderzyły się dwa statki. Francuski frachtowiec „Mount-Blanc” przewożący materiały wybuchowe zderzył się z norweskim parowcem „Imo”. Jak wykazało śledztwo nastąpiło to w wyniku błędów nawigacyjnych obu załóg. W wyniku zderzenia na pokładzie :”Mount Blanc” doszło do pożaru, który był nie do opanowania.

Gigantyczna eksplozja, która nastąpiła w efekcie wypadku, zabiła około 2000 osób.
Skutkiem zdarzenia było przerwanie komunikacji pomiędzy Ameryką Północną, Nową Szkocję i światem zamorskim. Wybuch przerwał drogi, linie telegraficzne i telefoniczne oraz kable podmorskie. Połączenia kolejowe z nabrzeżami, a także wiele z nich, uległy zniszczeniu.

„Mont-Blanc” przewoził 2366 t stosowanego w pociskach artyleryjskich kwasu pikrynowego, 250 t TNT, 62 t bawełny strzelniczej i 246 t paliwa lotniczego – benzolu. O liczbie ofiar zadecydował fakt, iż pożar oraz dalsze zdarzenia obserwowali licznie zgromadzeni na nabrzeżu ludzie. Pierwszą pomoc przynieśli mieszkańcy dzielnic bezpośrednio otaczających zniszczony obszar. Wielu ratowników to żołnierze i marynarze ze zniszczonych statków kanadyjskich, brytyjskich i amerykańskich.
W dniu wybuchu z Nowej Szkocji i Nowego Brunszwiku przybyło sześć pociągów z pomocą humanitarną. Wraz z rozprzestrzenianiem się wieści o wybuchu w porcie Halifax ludzie na całym świecie podjęli działania mające na celu złagodzenie masowego cierpienia, jakie spowodował. Niestety, rodzaj pomocy był zależny od rasy. Osoby czarnoskóre nie mogły liczyć na taki sam standard leczenia. Z tego względu urodzony w Trynidadzie dr Clement Courtenay Ligoure bez wsparcia i przywilejów miejskich otworzył prywatny szpital, w którym przez wiele tygodni po wybuchu leczył ocalałych z zniszczonych fabryk, stacji kolejowych i domów zastępczych w północnej części miasta. Dr Ligoiure był znaną postacią publiczną, rekrutował do 2. Batalionu Budowlanego i redagował „The Atlantic Advocate”, jeden z pierwszych kanadyjskich magazynów wydawanych przez i dla osób czarnoskórych.
W ramach naszej redakcji będziemy starali się upubliczniać okresowo notatki o zdarzeniach związanych z towarami neibezpiecnzymi, by przestrzegać oraz uczcić pamięć poległych i bohaterów tych zdarzeń.
Fotografia ze zbiorów MP207.1.184/47, kolekcja Charlesa A. Vaughana
Tereny kolejowe Richmond po wybuchu

You May Also Like

Broń chemiczna – poszukiwanie najstarszych dowodów stosowania chemii jako środka bojowego
ITCO: Opublikowano wytyczne techniczne

Author

Must Read

Brak wyników.