W odpowiedzi na zapytanie Prasowe nowe kierownictwo Transportowego Dozoru Technicznego wyraziło bardzo interesujący pogląd odnośnie do możliwości wykorzystania cystern dopuszczonych do towarów niebezpiecznych do przewozu innych towarów.
Dotychczas inspektorzy twierdzili, że takie używanie cysterny może prowadzić do braku możliwości przedłużenia badania. Sprawa była omawiana na posiedzeniach gremiów odpowiedzialnych za tworzenie przepisów ADR (Posiedzenie wspólne WP 15 w ONZ) i wyrażono zdanie, że nawet, gdy cysterna nie zostanie poddana badaniu okresowemu i przewozi towary inne niż niebezpieczne, to ponowne jej dopuszczenie do przewozu takich towarów odbywa się po wykonaniu pełnego badania okresowego. TDT uważał inaczej. W przytoczonym piśmie (T,524.53.2024.TZ) TDT zmienia trochę swój pogląd. Stwierdza się w nim bowiem, „iż w umowie ADR przewóz towarów nie niebezpiecznych w cysternach dopuszczonych do przewozu towarów niebezpiecznych nie jest zabroniony. Co więcej umowa ADR pod pewnymi warunkami przewiduje przewóz żywności lub karmy dla zwierząt w cysternach np. pkt. 4.3.2.1.6. W przypadku, gdy dany towar zostanie zakwalifikowany do towaru, który nie jest niebezpieczny, to zastosowanie ma przepis 5.4.1.5 umowy ADR tj.:
„5.4.1.5 Towary, które nie są niebezpieczne
W przypadku, gdy towar wymieniony z nazwy w tabeli A w dziale 3.2 nie podlega przepisom ADR, ponieważ na podstawie przepisów części 2 nie jest on uważany za niebezpieczny, nadawca może zamieścić w dokumencie przewozowym odpowiedni zapis, np.:
„NIE JEST TOWAREM KLASY …”.
UWAGA: Przepis ten może być stosowany w szczególności w przypadku, gdy nadawca uważa, że przesyłka może być przedmiotem kontroli podczas przewozu ze względu na właściwości chemiczne przewożonego towaru (np. roztworu lub mieszaniny) lub ze względu na fakt, że taki towar uważany jest za niebezpieczny na podstawie innych przepisów.”
TDT stwierdził te, że kwestia ustalenia, czy cysterna może przewozić towar inny niż niebezpieczny w pierwszej kolejności określić powinien doradca do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.