TSL Manager Towary Niebezpieczne Prawo w Transporcie
Login: Hasło:  
Nie masz konta? Zarejestruj się za darmo
Zeszyt 2/2019
Bezpieczeństwo w LogistyceTemat numeru: Kontrole
Dobre Praktyki" czyli... słuzby kontrolne
pod patronatem Jánošík’a

Historia uczy, ale chyba przede wszystkim tego, ze ludzie z jej nauk niewiele czerpia. Jánošík, to w powszechnej swiadomosci „dobry zbój”, który zabierał bogatym i dawał biednym. Historia jest jednak troszeczke inna. Ten pospolity bandyta działał ze swoja grupa na pograniczu wegiersko-polskim, a ofiarami jego napadów byli głównie kupcy, ale takze plebani, posłancy pocztowi i inne przypadkowe, zamozniejsze osoby, które grabił – głównie z mysla o sobie i swoich ludziach, obdarowujac okazjonalnie np. dziewczeta z okolicznych wsi róznymi zrabowanymi drobiazgami. Fakty, nawet niewygodne, jezeli zostana odpowiednio zaprezentowane i czesto powtarzane pozwalaja stworzyc własciwa narracje, a nawet uzasadnic podejmowanie szkodliwych działan.
W transporcie obserwujemy ostatnio zmiany, które nasuwaja skojarzenia z aktywnoscia wspomnianego zbója. Jak bowiem inaczej okreslic to, ze politycy stawiaja na drodze swych przedstawicieli, którzy swobodnie i uznaniowo interpretujac prawo zabieraja przewoznikom, a wiec tym którzy posiadaja (choc zazwyczaj jest to nie ich towar w przewozie) – pieniadze. Te trafiaja do budzetu panstwa i słuza na finansowanie zasiłków, zapomóg i emerytur. Sa zatem pomoca dla "biednych". Dokładniej przygladajac sie jednak stosownym rozwiazaniom dowiemy sie, że cały system nakierowany jest na... nakładanie dodatkowych obciazen na tych, którzy przewoza towary drogami. Niewazne jak to bedziemy interpretowac, mamy do czynienia ze zwykłym łupieniem uczestników ruchu drogowego.
Dziwi to Panstwa? Zachecam zatem do lektury biezacego numeru naszego pisma. Publikujemy pozyskane od Ministerstwa Finansów odpowiedzi na nasze pytania w tym zakresie. Interesował nas system SENT i to, w jakim stopniu przyczynia sie on do zmniejszenia ilosci uszczuplen podatkowych. Na pytanie odnosnie ilosci ujawnionych w czasie kontroli drogowych przypadków, w których doszło do uszczuplen podatkowych dostalismy odpowiedz polityczna – „nie prowadzimy takiej statystyki”. Jest to dziwne, gdyz cały system monitorowania miał temu słuzyc. Brak statystyk oznacza zatem „zero statystyk”. Stworzony system nie generuje wartosci dodatniej, oczywiscie poza kosztami. Okazuje sie ponadto, ze zmiany w prawie zwolniły z odpowiedzialnosci za błedy formalne nadawce i odbiorce, jednak przewoznik jest w tych sprawach pociagany do odpowiedzialnosci, mimo ze czesto nie ma wpływu na wykonanie obowiazków zgłoszeniowych. Budzet panstwa nie cierpi, ale przewoznicy sa karani za to, ze... zostali skontrolowani. Podobnie jest w innych obszarach.
Rok 2019 przyniósł rozstrzygniecie w sprawie praktyk kontrolnych nacisków na osie. Komisja Europejska uznała, ze Polska wprowadzajac system zezwolen dla przewozów ponadgabarytowych w kontekscie nacisków na osie uchybiła obowiazkom panstwa członkowskiego. A zatem kolejne regulacje, które słuza tylko nakładaniu obciazen. Czy na pewno o to chodzi? Nad tym pytaniem pochylamy sie w niniejszym numerze, do którego lektury zachecamy.

W numerze

Wiadomości

Powtórka z "rozrywki" czyli co z RID 2019?

RID 2019 zmiany w przepisach regulujących przewóz towarów niebezpiecznych koleją
Polityka Cookies