TSL Manager Towary Niebezpieczne Prawo w Transporcie
Login: Hasło:  
Nie masz konta? Zarejestruj się za darmo
Zeszyt 5 - styczeń/kwiecień 2013

TSL MANAGER - zeszyt 5

W numerze I 2013 TSL Manager znajdziemy zaproszenie do wzięcia udziału w Baltic Business Forum 2013, które odbędzie się w Świnoujściu 16-18 października 2013. Ta część specjalna TSL Manager zawiera również interesujące wywiady z byłym ministrem gospodarki Jackiem Piechotą i byłym ministrem transportu Bogusławem Liberadzkim. W dalszej części numeru, znajdziemy najciekawsze informacje transportowe z Polski i Europy, a jednym z głównych tematów jest wejście Rosji do WTO. Znajdziemy również krótkie podsumowanie policyjnych statystyk drogowych oraz nowych osiągnięć i trendów rynkowych w dziedzinie e-logistyki.

W dziale Prawo w Transporcie oraz Towary Niebezpieczne znajdziemy dalsze komentarze o zmianach w przewozie ADR, ale również towarzyszącym im zaniechaniach w administracji państwowej. Polecamy szczególnie artykuł naukowy na temat problematyki kosztów i cen w Transporcie samochodowym oraz jak należy dokumentować czas wolny kierowców.

Jako temat przewodni Towarów Niebezpiecznych, zasady przygotowania do transportu drogą lotniczą akumulatorów i baterii będzie nieocenioną pomocą dla branży. Słów kilka pozostaje poświęconych sprawom doradców z nieważnymi uprawnieniami, czyli już wspominanej w ostatnim numerze sprawy walki o swoje prawa z ministerstwem transportu.

Zwracamy szczególną uwagę na nadciągające zmiany w przepisach o przewozie towarów niebezpiecznych i już teraz zaznajamiamy z projektami tychże zmian.

Zapraszamy do zapoznania się z tym i kolejnymi numerami TSL Manager.

SPECJALNE! Baltic Business Forum 2013

Baltic Business Forum ma już 5 lat
Baltic Business Forum, to odbywające się w Świnoujściu i Heringsdorfie forum przedsiębiorców i polityków z krajów UE, Skandynawii i krajów nadbałtyckich oraz państw objętych unijnym programem Partnerstwa Wschodniego. Piąta już edycja odbędzie się w dniach 16-18 października 2013, a gościem honorowym tegorocznej edycji będzie Federacja Rosyjska.

Rosja na Baltic Business Forum
Rozmowa z Jackiem Piechotą, byłym ministrem gospodarki, prezesem Stowarzyszenia Europa-Północ-Wschód, współorganizatora Forum na temat szans planów tworzenia sieci innowacji i technologii w regionie oraz potencjału rosyjskiego kapitału.

Baltic Business Forum 2013 z patronatem Ministerstwa Gospodarki
Wicepremier i minister gospodarki, pan Janusz Piechociński objął honorowym patronatem piątą edycję Baltic Business Forum. W forum wezmą również udział ministrowie z basenu Morza Bałtyckiego oraz ze Wschodu. W programie Baltic Business Forum 2013 znalazła się debata ministrów gospodarek krajów nadbałtyckich oraz państw uczestniczących w Partnerstwie Wschodnim. Tematem dyskusji będzie pogłębianie integracji ekonomicznej, zacieśnianie relacji gospodarczych oraz efektywne rozwijanie współpracy ze Wschodem. Ministrowie zastanawiać się będą jak w coraz większym zakresie realizować rynkowe swobody: przepływu ludzi, towarów, usług i kapitału, jak pokonywać bariery w rozwijaniu współpracy gospodarczej.

Wyzwania europejskiego transportu
Z prof. Bogusławem Liberadzkim, europarlamentarzystą i ekspertem ds. transportu rozmawia Marcin Hołota o europejskiej strategii rozwoju transportu, szansach projektowych dla Polski i Rail Baltica.


Wiadomości

Co się stało po wejściu Rosji do Światowej Organizacji Handlu (WTO)?
Rosja jest drugim co do wielkości partnerem handlowym dla portu w Hamburgu w zakresie morskiego transportu kontenerów. Nagły wzrost ruchu towarowego ze Wschodu można z całą pewnością przypisać decyzji władz rosyjskich o przystąpieniu do WTO. Szereg uproszczeń w prawie handlowym, jak również zniesienie barier handlowych zadecydowały o transportowej szarży Rosjan.

Polskie drogi coraz bezpieczniejsze
Informacje płynące prosto z Komendy Głównej Policji są obiecujące. Spójrzmy na przewóz ciężarówkowy towarów niebezpiecznych w latach 2005 – 2012 odnotowano około 150 napadów na samochody ciężarowe. Ale jest to wiadomość pozytywna, tendencje są spadkowe i rokują na więcej.

E-logistyka już na polskim rynku
Czy można zdalnie zarządzać zleceniami i dostawami? Na pierwszy rzut oka jest to raczej nie możliwe. Obecnie jednak, niewiele rzeczy pozostaje niemożliwymi. Przy wykorzystaniu internetowych narzędzi już teraz można przekazać klientom dostęp do zarządzania transportem towarów. Na rynku pojawiły się firmy wspierające branże logistyczną za pomocą aplikacji on-line ułatwiających codzienną współpracę i komunikację.

Kobiety nie tylko na traktory
Branża transportowa bywa postrzegana jako sektor zdominowany przez mężczyzn. Kto to widział, żeby baba prowadziła TIRa! Nie tak dawno widzieliśmy panie prowadzące taksówki, autobusy, a zaczęło się od tramwajów, m.in. w Krakowie. Mało kto wie, że dzisiaj w Polsce jest ponad 2700 kobiet kierowców z kategorią C+E. Niektóre z nich potrafią również prowadzić ciężarówkę z przyczepą.

Logistyka skandynawskich kominków
Podobnie jak z meblami IKEA, sławne kominki firmy Aduro, typowe dla skandynawskich domów produkowane są... w Europie Środkowej, a konkretnie na Słowacji i Węgrzech. To dobry znak dla krajów Grupy Wyszehradzkiej w relacji północ-południe i kolejny pozytywny symptom szukania rynków południkowo, a nie jak dotąd na osi Niemcy – Polska – Rosja.

W Monachium same nowości
Na tegorocznych targach Bauma w Monachium same nowości. Niemcy potrafią ściągnąć najlepsze nowości transportowe i z roku na rok jest coraz lepiej. Motto targów: "Szczyt doskonałości" czyli spełnienienie wymagania przemysłu budowlanego w kwestiach jakości i niezawodność.


PRAWO W TRANSPORCIE

Wycieczka, czy (nie)reprezentowanie Polski zagranicą?
Marek Różycki
Transport jest krwiobiegiem gospodarki. Jeżeli są w nim zastoje to gospodarka nie może sprawnie działać. Zastoje możemy spowodować sami.Wystarczy nie wyjechać na drogi, tory czy nie nadać przesyłki. Okazuje się jednak, że blokadę może też stworzyć prawo.

Euro-Trans 2012 - Problematyka kosztów i cen w transporcie samochodowym
prof. dr hab. Zdzisław Kordel
dr inż. Jerzy Waśkiewicz
Zagadnienie kosztów w transporcie samochodowym należy współcześnie do istotnych zagadnień ekonomicznych funkcjonowania rynku transportowego. Transport samochodowy realizujący nie tylko przewozy ładunków i pasażerów ale także biorący istotny udział w realizacji łańcuchów dostaw powinien być poddany badaniom zarówno struktury kosztów rodzajowych jak i poziomu jednostkowych kosztów a także cen.

Ośrodki jazdy w kleszczach biurokracji
Środowisko zrzeszone przy Ogólnopolskiej Izbie Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców Oddział Terenowy Gdańsk i Pomorskim Stowarzyszeniu Instruktorów Nauki Jazdy (oraz niezrzeszeni przedstawiciele branży) przygotowało protest, którego założenia przedstawiają w wysłanym do premiera liście.

Kod kreskowy jest z nami już 40 lat
3 kwietnia 1973 roku liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji produktów, który teraz znany jest na świecie jako kod kreskowy GS1. Decyzja ta była początkiem powstania globalnego języka biznesu, który do dnia dzisiejszego zapewnia przejrzystość w łańcuchach dostaw w wielu sektorach.

Śniadania Logistyczne czas rozpocząć
Zespół redakcyjny TSL Manager we współpracy z Express Polska zainicjowali 12 marca cykl spotkań pt. „Śniadanie Logistyczne" w warszawskim hotelu Marriott. Z całą pewnością można powiedzieć, że Śniadanie Logistyczne to pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce skierowana do branży transportowej, która ma stać się platforma wymiany myśli pomiędzy biznesem, instytucjami wspierającymi oraz gośćmi zapraszanymi na poszczególne spotkania.

Dokumentowanie czasu wolnego kierowcy - tachograf czy zaświadczenie?
Marek Różycki
Istnieje wiele niedomówień odnośnie dokumentowania czasu wolnego kierowcy. Pokażemy jak zrozumieć i uniknąć w przyszłość problemów z Wojewódzkimi Inspektoratami Transportu Drogowego.


TOWARY NIEBEZPIECZNE

Zasady przygotowania do transportu drogą lotniczą akumulatorów/baterii litowych i innych
Paweł Tkaczyk, Marek Różycki

Mimo, że dopiero w XX wieku miniaturyzacja elektroniki pozwoliła na spopularyzowanie baterii, to jednak historia tego wynalazku sięga 1780 roku, kiedy Luigi Galvani skonstruował urządzenie wywołujące ruch nóg żaby. Pierwsze baterie były skonstruowane w oparciu o elektrolity mokre. Pod koniec XIX wieku zastąpiono go pastą, co dało początek rozwoju baterii „suchych".

Nowości
Trochę na temat wydarzeń w towarach niebezpiecznych, listy rotterdamskiej i zmian prawnych dotyczących precyzowania przewozu drogowego ADR.

Doradca zawód statystyczny
Uczestnicy transportu drogowego towarów niebezpiecznych muszą wyznaczyć na swój koszt co najmniej jednego doradcę. Niewykonanie tego obowiązku jest od kilku lat zagrożone sankcją wynoszącą 5 000 zł.

Doradcy ds. bezpieczeństwa z nieważnymi uprawnieniami?
Marek Różycki
Problem niekompetencji administracji tworzącej prawo pozwala niszczyć obywatela i spowodować, że nie może konkurować w Europie. Może pojawi się pytanie - o co autorowi chodzi? Istnieją dwa przypadki, które będą tutaj rozważane.

Język w przewozie towarów niebezpiecznych
Redakcja
Przepisy w zakresie lądowego przewozu towarów niebezpiecznych a więc umowa ADR, regulamin RID mają charakter międzynarodowy. Oznacza to, że należy stosować pewien uniwersalny kod pozwalający na porozumienie się osób z różnych kręgów językowych.

Wotum nieufności dla... towarów niebezpiecznych
Adolf Piej
Pogoda nie nastraja nas do optymizmu, marzec nie zapowiedział wiosny, kwiecień plecie, a o maju lepiej nie wspominać. Zima nie dawała za wygraną. Spróbujmy jednak spojrzeć na naszą rzeczywistość przez różowe okulary.

WP.15 - Co nas czeka w przyszłości? Prace nad zmianami w przewozie towarów niebezpiecznych
Marek Różycki
W dniach od 18 do 22 marca 2013 odbyło się w Bernie wspólne posiedzenie komisji RID oraz grupy roboczej WP.15 w sprawie przewozu towarów niebezpiecznych UNECE pod przewodnictwem Claude Pfauvadel'a z Francji - przewodniczącego posiedzenia, oraz Helmuta Rani'a, który pełnił funkcję zastępcy

Za co branża może dziękować Ministrowi Nowakowi
Plotki, graniczące z pewnością mówią, że Minister Transportu przestanie piastować swoje stanowisko już w 2014 r. Premier chce wysłać pana Sławomira Nowaka jako posła PO do Parlamentu Europejskiego. Czy będzie to duża strata dla polskiego transportu?

Polityka Cookies