TSL Manager Towary Niebezpieczne Prawo w Transporcie
Login: Hasło:  
Nie masz konta? Zarejestruj się za darmo
Rok 2006
Co i jak badaliśmy

... czyli „Pas pięciotonowy poproszę"

Podsumowując tylko jeden pas z dziewięciu przebadanych spełniają wymagania norm i gwarantuje bezpieczną podróż ładunków nim zabezpieczonych. A zatem w ruchu drogowym gdzie obowiązuje zasada taniości więcej niż 90% używanych pasów może nie spełniać norm. Jedyny pas, który pozytywnie przeszedł nasze badanie to produkt wykonany przez DOLEZYCH sp z o.o. w Katowicach.

Opis badania:

W marcu 2006 r. dokonaliśmy zakupu pasów mocujących. Świadomie zdecydowaliśmy się na dokonywanie zakupów na stacjach benzynowych lub w sklepach zajmujących się sprzedażą wyposażenia dla pojazdów. Celowo, by uniknąć podejrzeń o stronniczość zakupy nie były dokonywane w hurtowniach patronackich. Kupujący miał za zadanie nabyć „Pasy Pięciotonowe" bez wskazań w zakresie długości.

Każdy z zakupionych pasów był szczegółowo kontrolowany pod względem kompletności i braku wskazań, że zawartość sprzedawanego opakowania mogła się zmienić (np. w drodze samowolnej kompletacji handlowca).

Do testów wybraliśmy pasy o określonej dacie produkcji zakupione w opakowaniach oryginalnych. Od momentu zakupu do wykonania testów pasy były przechowywane w warunkach magazynu gwarantujących spełnianie optymalnych norm temperaturowych i wilgotnościowych.

Każdy z zakupionych pasów został poddany wnikliwej ocenie przez powołany zespół. Ocenie poddano walory zewnętrzne (wygląd, etykietę, załączone informacje, instrukcje), walory praktyczne (łatwość użycia, zabezpieczenia) oraz zmierzyliśmy ich wytrzymałość.

Pasy zostały poddane obciążeniu oraz mierzono wartości sił przy których pas uległ rozerwaniu. W trakcie testu wykonywany był pomiar wydłużenia użytej do wykonania pasa taśmy.

Wiele uwagi poświeciliśmy też realizacji – jedynej dotychczas - wytycznej zawartej w kodeksie drogowym, w myśl której urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. Test na rozerwanie wykonano przy pomocy maszyny wytrzymałościowej, zalegalizowanej w pierwszej klasie dokładności.

Na zakończenie testu ocenie poddano zgodność materiału deklarowanego z zastosowanym poprzez wykonanie próby wodnej. Całość testu została udokumentowana fotograficznie. Wyniki przedstawiono w dodatku do czerwcowego wydania kwartalnika „Towary Niebezpieczne". Pokusiliśmy się także o próbę wartościowania poszczególnych pasów w celu ich porównania. Przyjęliśmy, że podstawa oceny będzie spełnienie przede wszystkim tych norm, które w sposób bezpośredni mogą przekładać się na bezpieczeństwo transportu.

Polityka Cookies